بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Monday 13 June 2011

ketupat sotong

Setelah bermalasan 2,3 hari ni sbb makang nasi dagang 2 hari mbok(2 hari berturut2).Harini terasa nak buat juadah minum petang plak......Lama dah rasanye xbuat kuih muih tradisonal (bdk2 ni kurang minat kuih muih tradisonal ni,itu yg malas nak buat).Memandangkan stok beras pulut byk lagi lebihan buat nasi dagang last week,aku dok terpikir2 nak buat kuih apa dgn beras pulut...


Last2 decide nak buat ketupat sotong le arini.....xtahu le ketupat sotong ni kategori kuih muih@lauk pauk.Yg pasti kami org2 pantai timur makan mcm tu je(bkn mkn dgn nasi)....btw family aku suke buat & makan ketupat sotong yg versi kelate(guna gula nise/gula melaka).Kalau yg versi ganu kuahnye putih(letak gula pasir+halba+halia sket)...muak dah yg versi ganu sbb baru je mkn nasi dagang yg ala2 sama rasenye......Yg xbiasa makan tu blh le try.sedapppp!!!oh,lupe nak jot down.Kalau family aku selain kami buat ketupat sotong ni,kami juga buat udang galah(resepinye sama cuma xletak beras pulut je).Heehe,teringat mula2 kawin dgn super hero dr kedah tu.Jakun dia bila tgk kami makan bende2 ni......soklan dia masa tu,nape ratah aje lauk ni?Lani xtahu le aku dia suke@tidak juadah ni sbb seingat aku bila aku buat dia selalu xde @umah(outstation le memanjang dulu)......xkisah le dia suka @tak dah mmg tekak xsama.....aku suke ikan singgang.ko suke kari mamak(nyanyi ikut lagu indon aku suke singkong tu).hehehe!!!



Resepi ni aku jot down utk ingatan anak,cucu & cicit aku d masa depan(kik3x)...........klau ada yg nak cube bt blh je ikut resepi ni.


Bahan2
  • sotong dlm 12 ekor
  • santan (dr 1biji kelapa)
  • gula nise (bergantung kpd citarasa....aku guna sekeping je)
  • beras pulut (direndam dalam santan 30minit)
  • garam
  • daun pandan
  • Lidi/pencungkil gigi

Cara2nye
  1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
  3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
  4. Masukkan garam, gula nise dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
  5. Ambik sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...