بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Thursday 20 August 2015

MELAKA-Bandaraya Bersejarah

Assalamualaikum & salam sayang.

Cuti-cuti Malaysia kami dah sampai ke Portugal…..heheh!!! Melaka le tu.

Actually lawatan ke Melaka kami kali ni adalah sebagai sambungan dari Cuti-Cuti Malaysia tahun lepas. Masa kami otw balik dari LEGOLAND , kami ada singgah Melaka. Plan awalnya mmg nak round bandaraya Melaka pastu terus ke KLIA (flight kami ke Brunei malam) Tapi masa ziarah tok su (pakcik daddy) kat Kluang, dia nak ikut dtg KL jugak. So, tunggu dia settle kerjanya membuatkan timing kami dah terlari dari jadual asal. So, dipendekkan cerita kami tak sempat round Melaka.

April baru2 ni kiranya setelkan unfinished activity la.

Ok, kami sampai ke Melaka abt 3pm camtu. Perut dah berkeroncong minta di isi. Matlamat ke Melaka kalau tidak pekena Asam Pedas mmg tak sah la kan…..Tapi ada cerita sedih dengan Asam Pedas Melaka kali ni. Mommy keracunan makanan dek asam pedas. Makan kat restoren sekitar bandaraya Melaka tu yg mungkin tukang masaknya tak berapa pro (mungkin org indon juga kot masak).

Lepas late lunch dgn adam pedas (masa ni tak rasa lagi sakit perut), pegi basuh baju dulu kat coin laundry pastu baru kami check in hotel & merehatkan diri kejap (mmg kejap betul la). Pastu terus keluar semula & round sekitar bandaraya Melaka.

Mula2 tu diner dulu dalam Mahkota Parade then terus cari beca. Ahdia yg paling teruja nak naik beca ni (dari siang lagi dah sibuk nak naik tapi hold dulu smp malam). Of course masa skrg ni yg paling famous untuk gegirls adalah beca FROZEN. Macam2 style & deco yg dorg buat untuk menarik minat pelancong especially budak2. So, merasa la kami semua naik beca. Beca Frozen utk gegirls & beca Ironman utk boboys. 2 beca rm50 (dalam 20 minit kot pusing sekitar Dataran Pahlawan tu).

Lepas naik beca kami menapak plak ke A Famosa & Perkuburan Belanda Bandar Hilir. Huhu!!!! malam2 buta merayap dekat kubur (3A tak tahu tempat tu sebenarnya kubur & kubu peringatan).
Turun dari A Famosa tu, kami menghala ke muara sungai plak untuk naik cruise.

Tapi azabnya la nak dapatkan pelayaran menyusuri Sungai Melaka ni. Di sebabkan masa tu cuti persekolahan & hari Sabtu plak maka tersangat le ramai org nak naik cruise. Beratur punya la panjang (rasanya ada sejam kot beratur nak beli tiket). Pastu blh tersilap plak nudak kaunter tu bg tiket lebih dari 5 keping. Haru!!!!

Pepepun, syok juga pengalaman river cruise kat Sungai Melaka (tambahan kami naik malam, mmg meriah dengan kerlipan lampu yg berwarna warni). Cuma adalah juga kadang2 tercium bau kurang enak (mmg spoil).

Masa naik cruise tu kita akan melalui Bandar Hilir, melintasi Hotel terkenal Casa Del Rio, 7 jambatan kecil & yang famous Kg Morten.

Biasanya penumpang boleh memilih untuk naik & turun di muara sungai (berdekatan muzium samudera) @ dari taman rempah ratus.
Mcm kami mmg ambil cruise dari muara sungai & patah balik ke tempat yg sama. Perjalanan rasanya dalam 45minit kot lebih kurang.

Selesai pelayaran, kami berangkat balik ke hotel. Masa org lain sedang nyenyak tidur ni la perut mommy buat hal. Ulang alik ke toilet lebih 5 kali & tak boleh tidur sampai ke cerah.

Bila dorg bangun the next day tu & keluar cari breakfast, mommy telan pil chi kit & tidur. 3A pagi2 buta lagi dah melawat swimming pool, while mommy terus sambung tidur.

Bila jaga, walau badan masih lesu tapi dah tak ulang ke toilet lagi dah. Hari tu kami sambung lawatan ke bandar hilir & shopping souvenirs.

Acara wajib yang lain antaranya:
-jejalan kat Jonker walk
-shopping stuffs @Hard Rock Cafe
-pekena cendul seround
-naik menara berpusing Taming Sari

Selesai lawatan di Melaka, kami bergerak balik ke KL.
Bersambung ke next destinasi, percutian gaya Eropah D'Malaysia plak pasni.

Unknown said...

Salam jumaat..spoil la holiday sakit perut pulak..hihi

NEKCIK said...

aduhaiii siaannya....gering pulak cuti cuti ye..mmg mlaka ni tak habis pusing...kecik jer tapi 10 kali pi pun masih ada lagi tmpat tak sampai..balik balik river cruise tu jugak peberet

OKje said...

Ohhh....senyap senyap naik beca yeh....hihi...
Ros.......dpt berjalan bukan main lagi yer...
Apa khabar Ros....rindu kat awak

Susan said...

It is my first visit to your blog, and I am very impressed with the articles that you serve. Give adequate knowledge for me. There are so many fun and exciting things to do and experience around the world that I thought I'd put together a list of my favourite Things to do for all travelers ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...